Atrakcyjność kontemplacji

Słowo rozważanie negacja logiczna jest używane jednolicie wewnątrz literaturze chrześcijańskiej. Może zdradzać owo samo, co medytacja czy dumanie tudzież ma na myśli w tamtym czasie medytowanie o czymś. Tutaj słowa rozważanie używamy wyłącznie na wskazanie chrześcijańskiej bezprzedmiotowej formy modlitwy. Nie chodzi w życiu o medytowanie powyżej jakąś treścią. Jest owo poniekąd pozycja doświadczenia prócz aktywnymi siłami naszej potocznej świadomości. Słowo "medytacja" pochodzi spośród łaciny. "Contemplari" znaczy "doświadczać". tutaj. Celem jest wgląd wewnątrz siebie samego, widzenie tego, co boskie w nas tudzież stworzeniu wewnątrz postaci uwewnętrznienia lub doświadczenia prócz naszymi intelektualnymi możliwościami. Kontemplacja jest nieco stanem doznawania niż stanem aktywnego działania. Tego stanu nie wolno wyszkolić, wprawdzie lecz wzbudzić. Dlatego osoby praktykujące kontemplację, co najmniej na początku, potrzebują duchowo doświadczonego człowieka, który je poprowadzi, tudzież od momentu którego iskra może przeskoczyć, ażeby do wnętrza uczniu, w uczennicy rozniecić ten sam jeden ogień. Zadatki do tego są wrodzone każdemu człowiekowi. W kontemplacji można uhonorować cztery fazy:1. Modlitwa jako podejście aż do kontemplacji. 2. Doznanie własnego bycia - pacierz spokoju. 3. Doświadczenie oświecenia. 4. Wcielenie doświadczenia oświecenia.Pierwsze dwójka fazy dadzą się dochrapać się na wskroś każdego człowieka zdrowego fizycznie oraz psychicznie. Prowadzą one aż do stanu wielkiego spokoju plus głębokiego pokoju. W religijnym obszarze nazywa się ów postać "modlitwą spokoju". Jako proste istnienie do wnętrza obecności Boga. Jest to stan rzeczy kontemplacji. Człowiek patrzy wewnątrz swoje własne bycie. Doświadcza w środku ten podejście Boga bliżej zaś głębiej aniżeli u modlitwie ustnej to znaczy rozważającej. "Modlitwa spokoju" wpływa zwykle z trudem na osobowość. Jednakże negacja logiczna chodzi tutaj coraz o tajemniczy postać we właściwym sensie. Ten pojawia się nie wcześniej wewnątrz fazie trzeciej także czwartej. Mistyczny sytuacja przydarza się człowiekowi: negacja logiczna wolno go wywołać aktem woli, wszelako wyłącznie przygotowywać na wskroś etiuda modlitwy. Ten, komu dane jest wniknąć aż do tej przestrzeni, ten na dopiero co doświadcza, co owo znaczy, miłować Boga ze wszystkich sił. Bóg samodzielnie daje takiemu człowiekowi nowe siły, ze względu którym być może on wielbić Boga. W praktyce te czwórka kroki nie występują osobno, wręcz przeciwnie krzyżują się plus zachodzą na siebie.Wspinając się raz po raz wyżej w swych duchowych pragnieniach, człowiek odkrywa kontemplację jako realia negacja logiczna ale wręcz możliwą dla siebie, jednak również sobie zadaną. Pragnąc odparować na taki wariant łaski szuka sposobów pogłębienia swej modlitewnej formacji, oraz stylu życia, który by odpowiadał wewnętrznym natchnieniom.W historii myśli kontemplacyjnej stawiano sobie dochodzenie, na w jakim stopniu istota ludzka o własnych siłach, przypadkiem przewyższyć bramę kontemplacji. Mówiono o tzw. kontemplacji nabytej, do wnętrza odróżnieniu od chwili wlanej. Tę pierwszą można by określić modlitwą prostego spojrzenia, innymi słowy też modlitwą głębokiego milczenia, dokąd pokoju dostępują nie jedynie psychologiczne, jednakże dodatkowo głębsze warstwy bytu. Główną rolę odgrywa miłosna wiara. W niej iluminowany intelekt mocą Ducha Świętego zaczyna głębiej docenić rzeczywistość. Jak stwierdza Gaudium et spes: Dzięki darowi Ducha Świętego dochodzi istota ludzka za pośrednictwem wiarę do kontemplacji plus pojmowania tajemnicy planu Bożego (GS 15). Kontemplacja wyraża niezwykłe, nieustanne życie myślą także sercem poniżej Bogu (por. PC 5), wśród Jego tajemnic, w zasadzie odnośnie do człowieka. Początkiem kontemplacji są oczy zwrócone na Boga, tylko na Boga. Pośród wielu miłosnych poznań dokonuje się wtajemniczenie wewnątrz nową duchową topografię.Pośród niej rozkwita głębia serca w gorącym spojrzeniu, czystym, pełnym ufności, zwróconym ku Ojcu wewnątrz niebiosach. Aby wstąpić w środku dziedzinę kontemplacji, do wnętrza niezwykłą noc kontemplacji powinno się wyszczególnić klasyczny napis św. Jana od chwili Krzyża:Orygenes wewnątrz Contra Celsum pisze: Zamknijcie wasze zmysły, wznieście wzrok waszego ducha oraz oddalając się od momentu ciała, otwórzcie oczy waszego ducha – owo wyłączny maniera, iżby pojmować Boga.Św. Jan od Krzyża: Dusza powinna ledwo spośród miłości przyglądać się na Boga… upierać się niewzruszenie spośród miłosną uwagą, a prostą również szczerą jak na przykład ten, który otwiera oczy z myślą o miłości (ŻPM 3,33). Kontemplacja wewnątrz swej istocie wiąże się z otwieraniem oczu z miłości. Mieć zakochane oczy. tzn. otrzymać ofiarowaną miłość a kontrować kochając. Dlatego rozciąga się ona na życie. Być zdolnym aż do kontemplacji znaczy wykopać, iż jestem miłowany, iż jest Ktoś, który tęskni. 2. Kontemplacja lectio divinaBenedyktyńska ceremoniał kontemplacyjna lectio divina przekazana została do wnętrza formie listu o. Guigo Kartuza aż do brata Gerwazego. Guigo II (zm. z grubsza 1193 roku) wstąpił do zakonu do wnętrza Grande Chartreuse, którego został wieloletnim generałem, tymczasem wewnątrz końcu poświęcił się wyłącznie kontemplacji także pokucie. W liście zawarł klasyczne pouczenia kształtujące multum pokoleń monastycznych: Gdy pewnego dnia, zaprzątnięty pracą ręczną zacząłem sądzić o ćwiczeniu się człowieka duchowego, znienacka duszy rozmyślającej ukazały się czwórka stopnie duchowe, i to znaczy: oczytanie, rozmyślanie, modlitwa natomiast kontemplacja. […] Czytanie (lectio) jest tak więc pracowitym rozważaniem Pism z wielką uwagą. Rozmyślanie (meditatio) jest gorliwym działaniem umysłu, szukającego - drogą własnego rozumowania - poznania ukrytej prawdy. Modlitwa (oratio) jest pobożnym wysiłkiem serca, mającym na celu oddalenie złych rzeczy także osiągnięcie dobrych. Kontemplacja (contemplatio) jest uniesieniem w kierunku Bogu trwożliwego umysłu, kosztującego radości słodyczy wiecznej.Właściwości czterech stopniOkreśliwszy toteż wprzódy kwartet stopnie, pozostaje nam pojmować ich właściwości. Czytanie zatem szuka słodycze błogosławionego życia, rozmyślanie znajduje j ą, pacierz prosi o więcej, deliberacja smakuje . Stąd oraz sam jeden Pan mówi: Szukajcie, i znajdziecie, kołaczcie, oraz otworzą wam. Szukajcie w poprzek czytanie, i znajdziecie za pomocą rozmyślanie; kołaczcie na modlitwie, tudzież będzie wam otworzone do wnętrza kontemplacji. Czytanie w rodzaju podaje aż do ust olśniewający jedzenie, rozmyślanie rozgniata go i przeżuwa, modlitwa wydobywa smak, rozmyślanie zaś jest samą słodyczą, która raduje i nasyca. Czytanie dotyka w pewnym sensie lecz powierzchni, rozmyślanie przenika głębiej, modlitwa jest prośbą pełną pragnienia, zagłębianie się do wnętrza myślach - radością otrzymanej słodyczy.[…]RozmyślanieUważne z tej przyczyny rozmyślanie, postępując z przodu nie pozostaje na zewnątrz, negacja logiczna tkwi na powierzchni, głębiej posuwa stopę. Przenika wewnętrzne sprawy, przeszukuje każdą spośród osobna. Pilnie rozważa, iż Jezus negacja logiczna powiedział: błogosławieni czystego ciała, ale wręcz serca. Bo nie basta mieć ręce czyste od czasu złych uczynków, o ile plus umysłu nie obmyjemy ze zdrożnych rozważań. Potwierdza to respekt proroka, mówiącego: Któż wstąpi na górę Pana ewentualnie jaki stanie wewnątrz Jego świętym miejscu? Człowiek rąk nieskalanych i czystego serca. Jak z zapałem musiał teoretyzować tę dziewictwo serca ów wieszcz, skoro ostatkiem sił modląc się mówił: Serce czyste stwórz we mnie, Boże także podobnie: Jeżeli znalazłbym nieprawość do wnętrza mym sercu, Pan by mnie negacja logiczna wysłuchał. Dusza więc rozmyśla o tym, niczym ogromnie troszczył się o tę higiena błogosławiony Hiob, który mówił: Zawarłem stowarzyszenie spośród moimi oczami, by co więcej nie zerknąć na pannę. Oto na miarę niezmiernie strzegł się małżonek sakralny, który zamykał swoje oczy, by nie przyglądać się na lichota, iżby niebacznie negacja logiczna ujrzeć tego, czego - pobudzony - mógłby pożądać. […] Dusza, zapalona takimi pochodniami, takimi rozbudzona pragnieniami, rozbiwszy flakonik alabastrowego olejku, zaczyna wyczuwać jego słodkość - coraz negacja logiczna smakiem, jednakże pozornie powonieniem. I myśli, jakim sposobem słodko byłoby weryfikować tej czystości, o której za pomocą rozmyślaniu wie, w charakterze bardzo jest miłą. Lecz cóż uczyni? Płonie pragnieniem posiadania, a nie widzi wewnątrz sobie sposobu, w charakterze mogłaby ją posiąść: im więcej szuka, tym więcej pragnie. Gdy mnoży rozmyślania, pomnaża natomiast boleść, ponieważ pragnąc słodyczy czystości serca, nie przypuszczalnie jej posmakować. Albowiem ten, który czyta czy też rozmyśla, nie przypadkiem percypować owej słodyczy, chyba że negacja logiczna będzie mu to dane spośród góry […]ModlitwaDusza zatem widząc, że sama spośród siebie negacja logiczna prawdopodobnie dojść do upragnionych słodyczy poznania i doświadczenia i iż im z większym natężeniem zstępuje wewnątrz imbecyl serca, tym z większym natężeniem raduje się Bóg, upokarza się zaś ucieka się do modlitwy, mówiąc: Panie, który ukazujesz się przeciwnie ludziom czystego serca, oto przez czytanie również rozmyślanie badałam, na kształt mogłabym posiąść prawdziwą dziewictwo, abym za jej pośrednictwem mogła do głębi albo tymczasem w środku małej części poznać Ciebie. Szukałam Twego oblicza, Panie, oblicza Twego poszukiwałam. Długo rozważałam do wnętrza mym sercu, aż rozgorzał w przed płomień a zainteresowanie, by z większym natężeniem Cię poznać. Dajesz mi się uchwycić sens, gdy łamiesz dla mnie chleb Pisma Świętego, zaś im w wyższym stopniu Cię poznaję, tym w wyższym stopniu zawrzeć znajomość Cię pragnę, w tej chwili negacja logiczna z lekka, podług litery, niemniej w poprzek doświadczenie.[…] Kontemplacja Tymi zaś podobnymi słowami, pełnymi ognia, psyche rozpala swoje głód, okazuje swoje uczucie. Tymi śpiewami przywołuje Oblubieńca. Pan zaś, którego oczy patrzą na sprawiedliwych, tudzież uszy Jego otwarte są na ich prośby, nie czeka nawet aż skończą się te błagania, atoli przerywając ciąg modlitwy z nagła się ukazuje dodatkowo prędko wybiega wbrew spragnionej duszy i rozlewając rosę niebiańskiej słodyczy, namaszczając najlepszym olejkiem, ożywia ją zmęczoną, pragnącą - nasyca, wysuszoną orzeźwia również sprawia, do wnętrza przedziwny metoda umacniając, ożywiając, upajając również otrzeźwiając, iż zapomniawszy o rzeczach ziemskich, pamięta ona ostatkiem sił o Nim. I także kiedy cielesne żądze zwyciężają duszę w istocie bardzo, iż porzuca niewiasta wszelkie przyzwyczajenie rozumu, tudzież człek staje się w pewnym sensie identyczny materialny, racja też wskutek tej niebieskiej kontemplacji wszelkie poruszenia cielesne w istocie są pochłaniane także opanowywane poprzez duszę, że ciało w tej chwili w środku niczym się jej negacja logiczna sprzeciwia natomiast homo sapiens staje się w pewnym sensie wypisz wymaluj duchowy. 3. Kształtowanie ognika miłościŚw. Bonawentura (Giovanni Fidanza, 1217-1274), w ciągu studiów w Paryżu w 1243 związał się spośród zakonem franciszkańskim. Po dwudziestu latach uprawiania teologii, został wybrany na generała; kolejny kardynał dodatkowo arcypasterz Albano. Rozwijając tajemnicę duchowego wzrostu w środku Rozmowie z samym sobą o czterech rodzajach modlitwy myślnej, Doktor Kościoła zakreśla kierunki krzyża:Przedmiotem pobożnego duchowego praktyka mają być rzeczy wewnętrzne dodatkowo zewnętrzne, głębokie również wysokie.Po zupa, psyche pobożna powinna poprzez tresura duchowe przydzielić promień kontemplacji na swoje środek, żeby wizytować, na kształt jest ukształtowana poprzez naturę, zniekształcona na mocy grzech, naprawiona z wykorzystaniem łaskę.Po drugie, powinna mierzyć promień kontemplacji na rzeczy zewnętrzne, by rozpoznać, jako niestałe jest ziemskie zasobność, na kształt niewiadoma ziemska hardość zaś na kształt żałosna ziemska wielkość.Po trzecie, powinna wyznaczyć promień kontemplacji w kierunku głębi, żeby połapać się nieuniknioną konieczność ludzkiej śmierci, straszną bezpośredniość Sądu Ostatecznego plus karę piekła negacja logiczna do zniesienia.Po czwarte, powinna odwrócić promień kontemplacji ku wysokości, żeby rozpoznać niebieską szczęście, jej nieocenioną walor, niewymowną ekstaza również nieskończoną wieczność.Duszo pobożna, oto jest ten błogosławiony krucyfiks, wyraźny czterema kierunkami, na którym w poprzek ustawiczne rozmyślanie winnaś zawisnąć łącznie ze swym najsłodszym oblubieńcem Jezusem Chrystusem. Oto jest ów żarzący barłóg, zaopatrzony w kwartet koła, na którym przez usilną kontemplację winnaś wkraczać do pałacu nieba, wewnątrz znak w środku swoim najwierniejszym Przyjacielem.W dziełku Trzy umiłowany, ewentualnie pożoga miłości, zostawił praktyczne wskazania na rzecz wejścia na drogę kontemplacji.Powiedzmy, kiedy mamy trenować się wewnątrz stosunku aż do ognika mądrości. Należy to sprawiać wewnątrz takim porządku:

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Królestwo buddyzmu

Krzyk szeptuchy

Marzenia w turkusie